Doe mee!

Schrijf je in en verbeter je kansen!

De opleiding bestaat uit 2 dagen.
Woensdag 21 mei en woensdag 4 juni van 10.00 tot 16.00.

Elke dag bestaat uit 3 workshops.

Dag 1

Media en Publiciteit

Publiciteit in de media kan een belangrijke rol spelen in het aan de kaak stellen van issues of zorgelijke ontwikkelingen die jouw patiënten raken. Dit kan tot een maatschappelijke discussie leiden waardoor nadelige maatregelen alsnog van tafel worden gehaald. Bijvoorbeeld een behandeling die uit het basispakket dreigt te worden geschrapt. Of een reddend geneesmiddel dat maar niet wordt toegelaten wordt. Hoe meer mensen hiervan weten hoe groter de druk op politiek en bestuurders om niet in het nadeel van patiënten te handelen.

Deze interactieve workshop geeft een inzage hoe de media werkt, hoe je journalisten het beste benaderd en hoe je je voorbereid op een interview. En vooral ook wat je niet moet doen. Als oefening worden alle deelnemers kort maar scherp geinterviewd om hun geleerde vaardigheden in praktijk te brengen.

Deze workshop wordt gegeven door oud-Telegraaf-journalist Martin van Putten van PR-bureau Headline. Martin spant zich als public affairs- en mediastrateeg al ruim 20 jaar in voor patiënten. Zo is hij co-voorzitter van de Nationale Geneesmiddelen Monitor en bestuurder bij de Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze.

Formuleren van Heldere en Overtuigende Boodschappen

Voor het schrijven van persberichten, teksten op social media, fondsenwerving en andere uitingen, is het van belangrijk dat de boodschap duidelijk en overtuigend is. De communicatie in de zorg staat bol van jargon, afkortingen en buitenlandse termen die voor de buitenstaander onbegrijpelijk zijn.

In deze workshop leer je hoe jouw boodschap glashelder en overtuigend presenteert. Op zo’n manier dat het niet alleen feitelijk juist is, maar ook de onderbuik raakt.

Als oefening moet je in groepjes naar aanleiding van een echte casus een mediaplan maken en een persbericht schrijven.

Deze workshop wordt gegeven door Tim Pellens, Partner bij ValueProof. Tim creëert al ruim 20 jaar de marketing- en communicatiemiddelen voor onder meer geneesmiddelenfabrikanten en zorgaanbieders. 

Strategisch Samenwerken

Samen sta je sterker. Zeker als kleine patiëntenvereniging met weinig middelen. In deze workshop leer je duurzame relaties met partners en andere belanghebbende op te bouwen. Hoe je een serieuze gesprekspartner kunt worden van medici, geneesmiddelenfabrikanten, zorgverzekeraars, overheid en andere belanghebbenden.

Als oefening moeten de deelnemers een gezamenlijk actieplan opstellen over een overheidsmaatregel die een nadelige effect heeft op patiënten .

Deze workshop wordt gegeven door Ivo Vink. Ivo was jarenlang directeur bij het farmaceutisch bedrijf Bayer. Nu richt hij zich met zijn bedrijf Health Devotion op ontwikkelen van leiderschap bij topmanagers in de zorgsector.

Dag 2

Fondsenwerving en Sponsoring

Als patiëntenvereniging sta je sterker als je de financiele middelen hebt voor bijvoorbeeld een professionele website, brochures, advertenties op sociale media.

Ontwikkel een strategie om financiële steun te krijgen voor jouw organisatie.

Lobbyen in de Politiek

De Tweede Kamer stemt over belangrijke maatregelen zoals bijvoorbeeld wetsvoorstellen en moties. Ook kunnen Kamerleden zorgwekkende ontwikkelingen voor uw patiënten op de kaart zetten door Kamervragen te stellen aan de verantwoordelijk minister.

In deze workshop leer je hoe je Kamerleden kunt benaderen. Hoe je een goede position paper schrijft of Kamervragen voorlegt. Ook leer je hoe je beleidsmakers benadert op ministeries en overheidsinstellingen zoals het Zorginstituut Nederland (ZIN) en de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa).

Deze workshop wordt gegeven door oud-Telegraaf-journalist Martin van Putten van PR-bureau Headline. Martin spant zich als public affairs- en mediastrateeg al ruim 20 jaar in voor patiënten. Zo is hij co-voorzitter van de Nationale Geneesmiddelen Monitor en bestuurder bij de Stichting Handhaving Vrije Artsenkeuze

Digitale Strategie

Gebruik sociale media om jouw organisatie zichtbaarder te maken. Tijdens deze workshop lees je de do’s and don’t van het gebruik van Instagram, Facebook, TikTok en LinkedIn. Hoe moet een bericht eruit zien, hoe lang mag de tekst zijn, welke hashtags gebruik je. Kun je influencers inschakelen om jouw boodschap bij een groot aantal volgers te laten landen.

Deze workshop wordt gegeven door social media-expert Melanie Butter. Zij adviseert bekende influencers bij hun reputatiestrategie

Praktische informatie

  • Wanneer: Woensdag 21 mei en woensdag 4 juni van 10.00 tot 16.00 uur.
  • Duur: 2 uur per workshop, inclusief pauzes
  • Locatie: Synergism builing, Zwarteweg 10, 1412 GD Naarden
  • Kosten: € 249,- per persoon per dag

Voor wie?

De Patiënt Power Academy is bedoeld voor medewerkers van patiëntenverenigingen die hun invloed willen vergroten, zowel intern als extern. Of je nu net begint in deze rol of al jaren ervaring hebt, deze praktijkcolleges bieden voor iedereen waardevolle inzichten en vaardigheden.

Schrijf je vandaag nog in!

Wees er snel bij, want het aantal plaatsen is beperkt. Investeer in jezelf en jouw organisatie. Samen zorgen we ervoor dat de belangen van patiënten sterker vertegenwoordigd worden.

Inschrijven

Aanmelding power academy

4 + 12 =

Expert Team.

Ons team bestaat uit een klein team van deskundige, ondersteunt door een grote groep experts uit het veld.

Mark Nuijten

Mark Nuijten

Pricing & Reimbursement

Martin van Putten

Martin van Putten

Media Strateeg

Tim Pellens

Tim Pellens

Pharma industry lead

Fred Janssen

Fred Janssen

Copy writer